Monday 11 November 2013

Ini Kesahnya....

aku ada seorang kawan...aku syak dia ni macai.....tapi bila tanya dia xngaku....atas pagar katanya.....takut la tuh.....

citenya setiap hari penuh dengan kehebatan diri,material,kekayaan dan kemewahan....kalau masuk bab politik,dia juga hebat....ulama' dikecam hebat...TGNA sesat,penipu....katanya sama je semua...kaki penipu dan sesat....(sama macam ayat si sembap)

kalau cite pasal terdesaknya hidup sekarang, dia akan pertikaikan....yang miskin,terdesak,tidak berkemampuan dihina....katanya melayu yg bodoh keje harapkan gaji...tak pandai menabung...harapkan kerajaan semata dan pelbagai lagi....

satu hari kami ke majlis kematian.....ceritanya masih sama tanpa mengira tempat dan situasi....datang seorang sahabat lain menegur..segeralah berwudhu'....bila2 masa dari sekarang kita akan solat jenazah....si macai ni pun turut....

selesai wudhu',macai seperti serba salah....perlahan dia dekati aku dan bertanya....'apa ek kena baca dalam solat jenazah...???aku dah lupa...lama tak buat....'

aku tak kejam....tetap menjawap soalan....aku katakan padanya...'tak apa...solat jenazah tu fardhu kifayah...kalau dah ada orang lain yang buat maka terlepas la kau dari dosa.....jadik biarlah melayu yang miskin hina,tak pandai menabung dan harapkan kerajaan semata tu yang solat dan selamatkan kau dari dosa....macai berlalu dan terus balik....

tuan guru 30 juzuk Al Quran di dalam kepalanya....hadith dan hukum hakam perundangan islam di hafalnya.....setiap hari menjadi imam kepada rakyatnya....disirami rakyatnya dengan ilmu agar rakyat tidak miskin kerohanian walaupun miskin kebendaan..

itu yang kau katakan sesat?????kau mabuk ke apa?????kau solat jenazah pun tak lepas nak kata org sesat......shame on u bro.....mana bini mat yo...???kasi sepak kangkang macai2.....

No comments:

Post a Comment